10 tipp a (sz)ép bőrért

Sokat tehetünk természetes módon a legnagyobb kiterjedésű szervünk épségének és szépségének a megőrzéséért. Ép testben ugyanis ép a lélek is, ne hanyagoljuk hát el a róla való gondoskodást. A pattanásos, zsíros vagy túl száraz bőr, belső problémára utalhatnak, a sejtjeink védekezőképességének megerősítésével pedig akár a kipirosodás, irritáció, és a káros napsugarak hatásaitól is hatékonyan óvhatjuk bőrünket. A következő cikkünkben megosztunk veletek 10 tippet, milyen ételekkel és szokásokkal tudjátok megőrizni nem csak a bőrötök, de szervezetetek általános egészségét is.

 

  1. A-vitamin és béta-karotin, D- és E-vitamin: A vitaminok elengedhetetlenek a szervezet és így a bőr normál működéséhez is. Az E- és C- vitaminok antioxidáns hatásúak, melyek külsőleg és belsőleg alkalmazva is megvédenek a napsugárzás káros hatásaitól és a bőr idő előtti öregedését is lassítják. A D-vitaminhoz természetes úton éppen a napfényből jutunk hozzá, de itt sem a hosszas napozás ajánlott, hanem napi legalább 10 perc direkt napfény, mely a bőrünket éri, lehetőleg a nyári 10-15 órán kívüli időszakban. Télen azonban nehéz hozzájutnunk tápláló napsugarakhoz, így a D-vitamin táplálékkiegészítő szedése sok esetben ajánlott, hiánya ugyanis szinte népbetegségnek számít manapság. A jellemzően sárga és narancssárga zöldségekben és gyümölcsökben (répa, sütőtök, narancs, édesburgonya, paradicsom, spenót) található karotinoidok egy részét szervezetünk A-vitaminná alakítja mely kiváló bőr és szem egészségvédő.
  1. Omega 3 fogyasztása a túlzott mennyiségű Omega 6 zsírsavak helyett. A nyugati típusú táplálkozásban jelentős mértékben eltolódott az egyensúly a kétféle zsírsav között, a nagy mennyiségben sajnos kevésbé egészséges Omega 6 irányába. Az Omega 3 szintén elérhető sokféle táplálékból, gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatású, elengedhetetlen tápanyag a szervezet számára. Az egészséges bőr és haj egyik legfontosabb táplálója. Hol találjuk meg? A nem vegánoknak könnyebb dolguk van ebben az esetben, ugyanis az állati eredetű Omega 3 zsírsavak magasabb értékűek, melyeket tengeri állatokból, halakból lehet elérni. Szerencsére azonban vannak kiváló növényi forrásaink is, mint pl. a chia- és a lenmag, dió, szójabab, alga, emellett jelen van még jelentősebb mennyiségben a kendermagban, spenótban, kelbimbóban és a kövér porcsinban is.
  1. A cink segíthet a vírusok és baktériumok elleni küzdelemben. Gyulladáscsökkentő tulajdonsággal is rendelkezik, mely segítségünkre lehet a közepes és erős pattanásosság megszüntetésében és még az azok utáni hegesedést is csökkentheti. Bár táplálékkiegészítőként is hozzájuthatunk, legjobb étkezés során bevinni: pl a bab, dúsított műzlik, teljes kiőrlésű gabonák, magvak jelentős mennyiségben tartalmaznak cinket.
  1. antioxidánsok, fitonutriensek: A fitonutriensek növényi eredetű tápanyagok, melyek egészségmegőrző hatásúak. 3 főbb csoportjuk:

flavonoidok: egyik legnagyobb csoportja a fitonutrienseknek. Erős antioxidáns és hatékony a rák megelőzésében. Könnyen hozzáférhetőek rendszeres zöldség és gyümölcsfogyasztással. Citrusfélékben, különösképpen a citromban, grapefruitban, almában, gyömbérben, szőlőben és a hagymában is jelentős mennyiségben van belőlük.

karotinoidok: antioxidánsként viselkednek, melyek egy része A-vitaminná alakul. Támogatják az immunrendszert, a szemek egészségét és csökkentik a rák kockázatát. Bennük találsz a legtöbb karotinoidot: sütőtök, répa, spenót, kel, paradicsom, narancs, stb.

glükozinolátok: olyan összetevők, melyek elsősorban a keresztesvirágú zöldségekben vannak jelen, mint pl a brokkoliban, karfiolban, kelbimbóban,káposztában vagy mustárban. Gyulladás-, anyagcsere-, és stresszszabályozó hatásukról ismertek, de a rákmegelőzéssel is kapcsolatba hozták őket, védik a szervezetet a sejtkárosodástól.

  1. A probiotikumok nagy szerepet játszanak az emésztés során a helyes bélflóra fenntartásával, illetve az immunrendszert is erősítik. Csökkenthetik a gyulladásokat a szervezetben és a méreganyagok is könnyebben távoznak segítségükkel, melyet bőrük is meghálál.
  1. A zöld tea polifenolokat tartalmaz, melyek csökkenthetik a gyulladásokat és a faggyútermelést. A zöld tea kivonat bőrön alkalmazva csökkentheti a pattanásokat.
  1. Gyulladáscsökkentő fűszerek, gyógynövények használata belsőleg szintén segít a bőr tisztán tartásában: kurkuma, fahéj, fekete bors, petrezselyem, fokhagyma, gyömbér, zsálya, rozmaring, kakukkfű, kamilla, stb.
  1. Vércukorszint kiegyensúlyozása, lassú felszívódású ételek fogyasztásával, valamint a finomított és cukros ételek jelentős csökkentésével vagy teljes elhagyásával.
  1. Megfelelő hidratáltság fenntartása, víz és tea fogyasztása kellő mennyiségben. Segíti a bőr rugalmasságának és ideális szerkezetének fenntartását.
  1. Kerülni a stresszes állapot kialakulását relaxáció, alvás, megfelelő időbeosztás segítségével. Elkerülni vagy csökkenteni továbbá cigaretta, alkohol, gyors felszívódású, finomított szénhidrátok, készételek, tejtermékek, édességek és a csokoládé fogyasztását. Végül pedig, de nem utolsó sorban védjük bőrünket az erős UV sugárzástól, hogy megelőzzük a rákos elváltozásokat és az idő előtti öregedését is.

 

Felhasznált források:

https://www.healthline.com/nutrition/hormonal-acne-diet#bottom-line

https://www.healthyfood.com/advice/8-steps-to-healthy-skin-hair-and-nails/

https://www.webmd.com/beauty/features/abcs-of-healthy-skin-diet#1

https://www.healthline.com/health/phytonutrients#benefits

https://www.healthline.com/nutrition/foods-that-cause-acne#section8

https://www.healthline.com/health/4-best-vitamins-for-skin

Írj hozzászólást!

Minden hozzászólást ellenőrzünk azelőtt, hogy nyilvános lenne.