Gyorsételek, nassolás. Hogyan hatnak az agyadra?

 

 

Gyorsételek, nassolás.

Hogyan hatnak az agyadra?

 

Talán nem újdonság, ha megállapítjuk, hogy az agyunk megfelelő működéséhez állandó üzemanyagpótlás kell, amit persze táplálkozás útján veszünk magunkhoz. Az viszont nagyon nem mindegy, hogy ezt hogyan tesszük. Kutatások kimutatták, hogy a magunkhoz vett táplálék közvetlenül befolyásolja agy struktúráját, működését, valamint a memóriát és a hangulatot is. A következőkben ezekről a hatásokról olvashattok, illetve arról, hogyan étkezzünk ezek szerint tudatosabban és helyesebben.

 MEMÓRIA, ÉTVÁGY ÉS ELHÍZÁS

A nyugati típusú étrend már igen rövid idő alatt képes károsan befolyásolni az agyfunkciót és az egyébként egészséges életmódot élő embereknél is túlevést okozni.

De álljunk meg egy pillanatra. Mégis mit értünk nyugati típusú étkezés alatt?

Jellemzően a zsírokban, cukrokban és szénhidrátban gazdag, erősen feldolgozott, finomított élelmiszereken alapuló étrendet. Ide tartoznak például a gyorsételek, burgerek, feldogozott húsok, készételek stb.

Ez a fajta étrend az elhízással kapcsolatos betegségeknek, mint például a 2-es típusú cukorbetegségnek, a magas vérnyomásnak vagy a szív- és érrendszeri betegségeknek az egyik legnagyobb hozzájárulójaként van számon tartva.

Kísérletekkel kimutatták, hogy a telített zsírokban és hozzáadott cukrokban gazdag étrend már 7 nap alatt képes negatívan befolyásolni a memóriát és a gyorsételeket is kívánatosabbnak találhatjuk étkezések után. Ennek hátterében az állhat, hogy a gyorsételek károsítják a hippokampuszt, az agy memóriáért és az étvágy kontrollért felelős részét. A hippokampusz ugyanis normál működés esetén blokkolja vagy gyengíti az ételhez kapcsolódó emlékeinket, amikor tele a hasunk, így amikor például egy süteményre nézünk, nem törnek fel bennünk az ízével kapcsolatos kellemes emlékek. Amikor viszont ez az agyi terület gyengébben teljesít, ezek az emlékek könnyebben előjönnek, így az étel sokkal vonzóbbá válik.

Richard Stevenson ausztrál pszichológia professzor szerint:

 „Egy hét nyugati típusú étrend után, az úgynevezett finomságok, mint például a rágcsálnivalók vagy csokoládé sokkal kívánatosabbá válnak, amikor tele a hasunk. Ez még nehezebbé teszi, hogy ellenálljunk nekik, így több evéshez vezetnek, ami cserébe több károsodást okoz a hippokampuszban, mely a túlevés ördögi körébe vezet.”

HANGULAT ÉS IMMUNRENDSZER

Hangulatunk és étkezésünk között szervesebb kapcsolat áll fenn, mint gondolnánk. Emésztő rendszerünk ugyanis nem csak az emésztésben segít, hanem az érzelmeinkben is jelentős szerepet játszik. De mégis hogyan?

Az alvásért, étvágyért és hangulatért felelős szerotonin nevű neurotranszmittert túlnyomó részben a gyomor-és bélrendszer sejtjei termelik. Ezért ennek folyamatában jelentős szerepet játszik a bélrendszer milliónyi jótékony baktériumból álló flórája.

Ezen bélflóra alapvető fontosságú egészségünk megőrzése szempontjából, ugyanis erős védőrendszert képez a méreganyagokkal és fertőzésekkel szemben. Csökkenti a gyulladásokat és segíti a tápanyagfelszívódást, valamint a bélrendszer és az agy közötti idegpályákat aktivizálja.

Így például kimutatható, hogy a probiotikumok csökkentik a stressz és szorongás szintet, valamint a teljes mentális állapotunkat.

Hogyan hathatunk erre a fontos védelmező rendszerre?

Kutatások kimutatták, hogy a tradícionális étrendek, mint például a mediterrán vagy japán konyha ételeinek fogyasztása jelentősen csökkenthetik a depresszió kockázatát a nyugati típusú étkezéssel szemben. Ez azért lehetséges, mert ezen hagyományos ételek nagy mértékben tartalmaznak gyümölcsöt, zöldséget, valamint feldolgozatlan gabonát és csak kis mennyiségben húsokat és tejtermékeket. Nem tartalmaznak feldolgozott és finomított ételeket, cukrokat, melyek a nyugati típusú étrend jellemző elemei. Emellett sok esetben a feldolgozás helyett fermentálással állítják elő ételeiket, melyek kiváló természetes probiotikum források. A fermentálás során ugyanis baktériumot és élesztőt használnak a cukor szénhidráttá, alkohollá és tejsavvá alakítására.

Így tehát ezek a jó baktériumok befolyásolják az emésztésedet, a gyulladások megelőzését a teljes testben, illetve a hangulatodat és az energia szintedet is.

„Tiszta” vagy mentes étkezéssel már rövid időn belül kiváló eredményeket érhetünk el. Érdemes megfigyelnünk testünk reakcióját és érzéseinket cukor és feldolgozott alapanyagoktól mentes étkezések után.

 

Források:

https://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-psychiatry-your-brain-on-food-201511168626

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5322971/

https://www.theguardian.com/science/2020/feb/19/researchers-find-a-western-style-diet-can-impair-brain-function

 

Írj hozzászólást!

Minden hozzászólást ellenőrzünk azelőtt, hogy nyilvános lenne.